fredag 18 januari 2019

Back to basic

BACK TO BASIC




Ett nytt år betyder ofta nya tankar, nya mål och fräscha vindar. Inför år 2019 känns det inte riktigt så. År 2019 blir mera stop, stanna, gör om, gör rätt när det gäller löpningen, min träningsfilosofi och livspusslet överlag. 

Jag tränar i medeltal 15 timmar i veckan och för att hinna med är det arbetstiden som fått krympas ner avsevärt. Numera kan jag träna i dagsljus, då jag är pigg och utan att känna stress. Jag kan själv lägga upp mina träningsrundor och har också hittat tillbaka till mitt enkla grundrecept jag följde tidigare där väder, vind, dagsform och känsla långt styr mina passupplägg. Numera är det inga problem att snitta 120 km i veckan, men trots det träna smart med både intervaller och styrka. Jag tvingar mej själv till mera vila och att också prioritera maten. Rätt sorts mat är viktigt och jag har också börjat min resa mot No Meat Athlete. Vi får väl se hur det går, men lite back to Basic med allt just nu. 
Hitta flowet, hitta glädjen och bli mera ett med både natur och kropp igen. 

Bland alla de ultralopp jag sprungit under dom senaste fem åren finns det två stycken DNF som spökar. Det är bara två mållinjer jag inte lyckats korsa. Den ena är Madeira Island Ultra Trail och den andra är Ultra Trail Mont Blanc. 
Det är mina två mål för i år. 
Back to basic även där. 
Gör om, gör rätt. 
Den 27 april springer jag Madeira Island Ultra Trail med sina 115 kilometer och 7200 höjdmeter. Jag ser oerhört mycket fram emot loppet och Madeira är så fantastiskt fint samtidigt som jag vet att både vädret och banan kan vara verkligt brutala. Kan inte vänta på att få ställa mej på startlinjen och ge mej ut i bergen. Denna gång mera mentalt förberedd. Denna gång med målet att springa med känsla, från början till slut. 





I höst väntar också det fantastiska Ultra Trail Mont Blanc på 170 kilometer och 10 000 höjdmeter. Den 30 augusti ställer jag mej på startlinjen igen för att försöka besegra banan. Ett varv till runt berget får det bli. Jag skulle kunna starta redan i morgon. Så redo är jag. 
That's it. Fler lopp har jag inte anmält mej till. Det blir all in på dessa två som fortfarande väntar på att besegras. 
Back to basic. Stop, stanna, gör om, gör rätt.




Det mest fantastiska detta år är att Team K kör på enligt gamla rutiner igen. Björn joinar på nästan alla träningsrundor numera och vi kommer resa ner till Chamonix tillsammans för att njuta av UTMB veckan. Han hade också den stora turen att få startplats till OCC så nu är full fokus på det. Ska bli så kul att få sikta på detta tillsammans igen. Team K is back! :-) ...en massa andra galenskaper i bergen ska vi naturligtvis också hinna med. Lite resor, lite småtävlingar och många nya stigar som skall nötas. 






Sen kan det naturligtvis hända att vi båda dras med i NUTS karusellen och springer lite Karhunkierros och Nuts Ylläs Pallas också...bara för är det är så himla kul...och bra träning. 

Självklart blir det också en massa härlig löpning med Team Nordic Trail runtom i världen. Lite som ett trailliv kan man säga. Kanske jag snart nått mitt mål att få andas, leva och tänka löpning...jo, jag är faktiskt kanske där nu när jag tänker efter. Biten av trailflugan Big time! :-)




Lite nytt har ändå kommit in i bilden. Från och 2019 fungerar jag som ambassadör för Salomon vilket känns otroligt roligt och stort. Ta gärna en titt på deras fantastiska löpkläder och skor. Skapade av löpare, för löpare. 

Back to basic och lagom mycket nytt som stärker det gamla beprövade jag en gång trott på. 
Känslan i löpningen. Du måsten fånga den. 
Annars finns glädjen inte där. 
Keep on running. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019 - Året då allt hände!

Jag är lite dålig på att blicka tillbaka. Allt för ofta är det full fart framåt som gäller. Denna höst jag har jag dock tvingat mej själv at...