måndag 16 december 2019

2019 - Året då allt hände!

Jag är lite dålig på att blicka tillbaka. Allt för ofta är det full fart framåt som gäller. Denna höst jag har jag dock tvingat mej själv att ta det lugnt. Jag har till och med lutat mej lite tillbaka för att njuta lite av allt det fina som hänt dom senaste åren. Jag har låtit det sjunka in att jag faktiskt nu får göra det jag älskar allra mest och att jag dessutom får göra det på heltid. Jag får leva löpning.



Vägen hit har inte varit rak eller enkel. Precis som ett ultralopp har målet varit solklart men vägen dit har bjudit på både toppar och dalar. På ett sätt har jag nått min mållinje detta år, på samma gång som jag frimodigt också ställt mej på en ny. Det är precis just nu det är som allra bäst. Jag får njuta av en målgång och samtidigt se fram emot ett nytt äventyr. Guldläge!
Mitt nyårslöfte för detta år var att börja dokumentera min träning, räkna antal kilometer och höjdmetrar och annat tjafs. Tror ni jag orkade? Ha!
Min sista loggade träning är från den 13:e mars. Sen har jag kört på utan att orka starta klockan, pulsmätaren eller höjdmätaren. Enda gången jag har koll är när jag guidar grupper. Springer jag själv gör jag det alltid på känsla. Alltid.  My Way to do it!




Det har ändå blivit två varv runt Mont Blanc, Ett varv upp till Nordafrikas högsta topp på över 4000 meter, underbar löpning i Atlasbergen, ett varv runt Lavaredobanan i Dolomiterna, en vända till Biokovo i Kroatien, Madeira Island Ultra Trail, Italienska berg, massor med rundor i Svenska fjällen, Åre Fjällmaraton, 14:e bästa dam på Karhunkierros och stolt finisher av UTMB. Utöver det har det blivit hundratals, om inte tusentals pass med  Team Nordic Trail grupper i hela landet, PT pass och egen träning när det funnits tid och ork. I något skede slutar man räkna tid och längd. Det finns arbetsdagar med 12 timmar löpning, det finns dagar jag vilar, det finns dagar jag springer tills jag stupar. Allt har sin charm. Så är det att leva löpning.



2019 är året då allt hände. Jag har fått uppleva så oerhört mycket, fått träffa så underbara människor, sett makalöst vackra platser. Jag har varit på topparna, med också i dalarna.
Det fina är att det alltid funnits någon där att dela allt med. Precis som det alltid varit är det just det som bär en framåt i löpningen. Alla möten, all pepp, all uppmuntran, allt det fina man får dela med andra. Löparhjärtan som möts.



På något sätt är det precis det som arbetet inom Team Nordic Trail ramar in. Det handlar egentligen bara om upplevelsen och gemenskapen. Resten kommer på köpet.
Under år 2019 nådde jag ett stort mål då jag som första person i Finland kunde jobba heltid med traillöpning. Det var ett oerhört stort personligt mål jag nådde då. En dröm som blev sann. Det målet innebar samtidigt en möjlighet att ställa sej på en ny startlinje. För några veckor sedan är min man Björn och jag tillsammans med Miranda Kvist ägare av Team Nordic Trail Finland. Vi kickar igång en ny era. Vilket äventyr det kommer bli! Vi är taggade till tänder och tår och det känns verkligen som att allt är möjligt.
2020 - bring it on. Time to play.

TACK bästa Salomon Suomi!

Löpåret 2019 i bilder:





















































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019 - Året då allt hände!

Jag är lite dålig på att blicka tillbaka. Allt för ofta är det full fart framåt som gäller. Denna höst jag har jag dock tvingat mej själv at...