söndag 20 september 2015

Den rätta lätta ryggsäcken


Det finns två saker som är absolut avgörande för hur din löpupplevelse ute på berget eller i skogen kommer te sej. Valet av skor är naturligtvis det ena som du bör tänka extra noga på. Det andra är valet av ryggsäck.
Under min första ultraloppstävling hade jag valt rätt skor, men fel ryggsäck. Resultatet var en ömmande rygg i 35 kilometer samt skavsår som gjorde sej påminda flera veckor efter tävlingen.
Björn som har en bredare och längre rygg har länge tyckt att en vanlig löpryggsäck med midjebälte och tunn vadderad stoppning i bärremmarna funkat bra. Själv övergav jag det konceptet i ett tidigt skede eftersom jag ville ha en ryggsäck som satt bra och som inte orsakade skavsår. Efter lite efterforskningar och tips av elitlöpare slog jag till och köpte en Salomon S-lab löpväst som jag varit otroligt nöjd med. Den har hängt med länge nu och funkar bra för både längre och kortare traillopp. 



För en person med lång och bred rygg lämpar sej kanske en vanlig ryggsäck med axel- och midjeremmar bra. 



Som tjej och vän av smidiga och komfortabla plagg finns inget annat alternativ än löpväst.

Trenden går nu mot att allt fler använder sej av löpväst ute på sina rundor. Det är helt förståeligt eftersom passformen är suverän, vikten är minimal och dom flesta modeller har smidiga lösningar med många små fickor där man kan förvara energigel och dricksflaskor. Även under loppet Tierra Arctic Ultra där jag sprang över 100 kilometer utan vätska- eller energistationer funkade den lilla löpvästen på 12 liter väl. 
Det är egentligen bara när jag sprungit sträckor där jag varit ute över 24 h och övernattat till fjälls där jag haft behov av en mera rejäl och rymlig ryggsäck. Då har jag använt mej av två olika varianter. En Haglöfs säck på endast 7 liter, som varit mera packvänlig och lik en vanlig ryggsäck samt en Lowe Alpine som är 20 liter. Det är inte så vidare angenämt att springa med en 20 liters säck på ryggen, men är man ute på stuglöpning så krävs ändå en del grejer så det är bara att bita ihop. Vid dagsturer går det alltid att lämna den packning man inte behöver vid stugan, så det har funkat helt okej.



Min Haglöfs Gram 7 funkar bra vid längre turer där jag övernattar till fjälls.
Den är lite otymplig att springa med men lätt att packa.



Vid riktigt långa turer där jag behöver mycket proviant och prylar för övernattning använder jag mej av en Lowe Alpine säck som rymmer 20 liter. Inte alls angenäm att springa med, men smidig och lätt och helt okej att använda när det är en större mängd prylar som måste med på turen.


Det viktigaste att tänka på vid valet av ryggsäck är vad som är ditt främsta användningsområde och att den sitter bra. Den mesta användbara ryggsäcken för traillöpning är en löpväst och eftersom den är designad för löpning i utsatta förhållanden där du ska ha allt lättillgängligt och inom räckhåll så är det alltid värt att satsa på att ha åtminstone en sådan i utrustningsgarderoben. För de längre fjällrundorna som sträcker sej över flera dygn kan det vara värt att ha en ryggsäck som är mera rymlig. Fundera alltså på vilken typ av löpning du ägnar dej åt och prova olika varianter innan du slår till. Löpvästar är aningens dyrare, men ingen annan ryggsäck slår den när det gäller komfort och användarvänlighet. En löpväst är helt klart värt pengarna.



Salomon S lab, 12 l får full pott!





Salomon Agile 12 l är en ryggsäck som funkar väl och rymmer mycket packning. 
Den har tunna smidiga bärremmar och små fickor för energigel och vätska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019 - Året då allt hände!

Jag är lite dålig på att blicka tillbaka. Allt för ofta är det full fart framåt som gäller. Denna höst jag har jag dock tvingat mej själv at...