tisdag 20 mars 2018

TRANS GRAN CANARIA ADVANCED


Det har snart gått en månad sedan vi ställde oss på startlinjen till Trans Gran Canaria Advanced. Ett ultralopp på 64 kilometer och 3200 höjdmeter som jag egentligen bara tänkte springa som ett träningslopp utan större krav eller förväntningar. Året har kickat bra igång med fina pass och jag har haft möjlighet att satsa på min träning på ett helt annat sätt sedan årsskiftet och det har också gett tillbaka ett lugn i min löpning. Jag gör det för att det är kul och fokus ligger igen på att njuta av både träning och att köra lopp. Självklart har jag en del lopp jag satsar lite mer på under säsongen men Trans Gran Canaria såg jag bara som en bonus att få ta del av eftersom jag råkade befinna med på ön när loppet anordnades. Klart man ställer sej på startlinjen. 





 Extra roligt var också att Björn var med och vi kunde köra rundan som TeamK. Lite tumistid i bergen är aldrig fel. Nåja, helt tumis var vi ju inte. Drygt 800 löpare stod på startlinjen till Trans Gran Canaria Advanced så det var en rejäl löpfest och stämningen var på topp redan från start. 



Som vanligt ramlade vi in till löporten ungefär lagom till start så någon vidare uppladdning blev det inte. Vi landade på Gran Canaria på fredag kväll. På lördag morgon 06.00 stod vi löpklädda och redo att bli skjutsade upp till bergen och starten som gick i Artenara. Bara dagen innan hade jag sprungit en löprunda i -22 grader så att stå där i shorts och springa på barmark kändes lite surrealistiskt. Bara minuten innan start yrade vi omkring i den lilla byn för att hitta säkerhetsnålar för att kunna fästa våra nummerlappar...en klassikertabbe som löste sej tack vare en snäll landsman som råkade ha några extra i sin löpväska. 
Nåja, redo för start och vi knallade på i ledet efter bästa förmåga. 

Banprofilen kändes snäll och eftersom starten gick mitt på holmen och målet låg vid havsnivå räknade jag med utförslöpning i 64 km. Det visade sej dock som vanligt att det är en del uppför också. 



Vi körde loppet som ett riktigt njutlopp och jag måste medge att naturen var alldeles bedårande. Jag blev faktiskt väldigt överraskad över hur fin naturen var och vilka otroliga vyer som mötte en i dom avlägsna dalarna dit inga turister når. Temperaturen var lagom och låg på ungefär 20 grader. Solen sken och banan var helt perfekt lagd. Under dagen sprang vi på allt från fina stigar, bulliga stenar, branta passager till tre meter höga vassgångar längs flodbäddar. Det var en oerhört varierad terräng under dagen och det blev verkligen en löpupplevelse jag sent kommer glömma. 





Under sträckan fanns sex checkpointer och dom låg med ganska lagom avstånd på mellan 10-15 kilometer mellan varandra. Loppet ordnades första gången för nästa 20 år sedan och det märktes att allt var genomtänkt och väl planerat. Maten som serverades var utsökt ( för den som kunde äta ) och på den sista kontrollen bjöds på lite grillat och till och med en öl för den som ville fira redan då. Själv fick jag tampas med mina energiproblem som vanligt och inget hölls i mej. Eftersom loppet ändå var relativ kort så var jag lugn och gnatade på. Spydde när jag behövde och drack min cola som jag brukar. 12 timmar funkar galant så, men jag hade önskat att jag kommit över mitt matstrul, men det får jag fortsätta jobba på. Jag kommer fixa det en vacker dag. Det gäller bara att hitta nyckeln till dilemmat. 



Vi hade ingen brådska under vår dag då vi korsade Gran Canaria. Vår dotter råkade fylla år samma dag och vi hade lovat henne och våra killar att de skulle få korsa mållinjen tillsammans med oss. Vi visste också att de inte skulle hinna till målet i Mas Palomas innan kl 21 på kvällen vilket betydde att vi hade 12 timmar på oss. Det passade oss utmärkt och gav oss ytterligare en anledning att verkligen ta detta som ett njutlopp där vi hann ta in både miljöer och stämningar längs banan. 




Trans Gran Canaria Advanced blev verkligen en fantastisk upplevelse och förutom att jag fick ett härligt träningslopp att lägga till min meritlista blev en helt suverän dag ute i bergen på den vackra ön. För dej som är sugen på att testa ett snällt lopp utomlands är detta perfekt. Bra arrangemang, fin natur och en härlig löpfest. Anmälningen till Trans Gran Canaria 2019 är redan öppen. Kika gärna in på deras hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019 - Året då allt hände!

Jag är lite dålig på att blicka tillbaka. Allt för ofta är det full fart framåt som gäller. Denna höst jag har jag dock tvingat mej själv at...